Annulatiecontract NoGo

Uw klant is niet ziek, maar is bang om het Covid-19 virus op te lopen op de bestemming waar hij naartoe zal reizen (risicozone) en wil daarom zijn reis annuleren.

Uw klant zal contact moeten opnemen met zijn touroperator, vervoerder en/of accommodatieverstrekker om annulering, wijziging of uitstel van de reis aan te vragen. In geval van een negatief reisadvies en overeenkomstig de wetgeving moeten reisbureau immers hun klanten in staat stellen om hun reis kosteloos te annuleren als deze door uitzonderlijke omstandigheden (zoals een epidemie) getroffen wordt.

Hetzelfde geldt als hij moet reizen naar een gebied zonder epidemiologisch risico, maar met een tussenstop in een gebied dat door de lokale gezondheidsautoriteiten voor get Cofid-19 als risicovol wordt beschouwd.

Voor risicozones worden alleen zones of gebieden in aanmerking genomen waarvoor de FOD Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft uitgebracht met betrekking tot het Covid-19 op het moment dat de reis wordt ondernomen en op voorwaarde dat dit advies werd gegeven na de datum van de reservering van de reis.

Uw klant is besmet met het Covid-19 en bevindt zich in Belgiƫ.

Een ziekte die verband houdt met het Covid-19 en de verzekerde, zijn echtgeno(o)t(e) of familieleden tot de 3de graad treft die onder zijn dak wonen, wordt gedekt door de NoGo-annuleringsverzekering van Europe Assistance Belgium.

De pakketreis van uw klant wordt geannuleerd door de reisorganisator.

Indiende reisbestemming in een gebied ligt dat getroffen is door de coronavirusepidemie en de reis plaatsvindt terwijl de epidemie gaande is, dan kan de reisorganisator de reis annuleren.

Hij kan uw klant een evenwaardig alternatief voorstellen (bv. Een andere bestemming of een andere vertrekdatum). Als uw klant zich daarin kan vinden, kan hij dit aanvaarden. Weigert hi het alternatief dan moet de reisorganisator uw klant terugbetalen.

De vlucht van uw klant is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij na een negatief reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken.

De Europese regelgeving legt de luchtvaartmaatschappijen van de Europese Unie bepaalde verplichtingen op. Als uw klant bij een dergelijke luchtvaartmaatschappij heeft geboekt, zal hij contact moeten opnemen met zijn luchtvaartmaatschappij (of touroperator) om een terugbetaling, wijziging of uitstel van zijn reis te verkrijgen.

Als hij heeft geboekt bij een luchtvaarmaatschappij die niet onderworpen is aan de Europese regelgeving, moet hij contact eveneens opnemen met de betrokken luchtvaartmaatschappij om een terugbetaling, wijzing of uitstel van zijn reis te verkrijgen.

Uw klant kan zich niet begeven naar zijn reisbestemming wegens een inreisverbod dat ingesteld is door de plaatselijke overheden.

Uw klant zal contact moeten opnemen met zijn touroperator, vervoeder en/of accommodatieverstrekker om annulering, wijziging of uitstel van de reis aan te vragen. Overeenkomstig de wetgeving moeten reisbureaus immers hun klanten in staat stellen om hun reis kosteloos te annuleren als deze door uitzonderlijke omstandigheden getroffen worden.